در چند سال اخیر، موضوع رفع تحریمها و رفع مسدودیتهای مالی ایران از محورهای اصلی گفتگوهای بینالمللی محسوب میشد. با وجود کارشکنیهای مکرر طرف مقابل در این مسیر، سرانجام در روز ۲۸ خرداد، تفاهمنامهای میان ایران و آمریکا امضا شد که در آن موارد مهمی درباره برداشتن تحریمها و آزادسازی داراییهای مسدود شده ذکر شده است. بر اساس بند هفتم این توافق، مقامات آمریکایی متعهد شدهاند تمامی تحریمهای داخلی و بینالمللی علیه ایران را لغو کنند. در ادامه، در بند یازدهم، آمده است که منابع مالی مسدود شده در اختیار ایران قرار خواهد گرفت و این کشور میتواند بر اساس نیازهای خود از این منابع بهرهمند شود، البته با تأیید نهایی واشنگتن. بر اساس متن، قرار است تمام این داراییها طی فرآیندی آزاد شوند اما ایران در مذاکراتی که در قطر صورت گرفت، امتیازی دریافت کرده است که حداقل ۱۲ میلیارد دلار در ابتدای مسیر در اختیارش قرار گیرد. در صورت اجرا نشدن کامل تفاهم، ایران نیز تعهدات خود را اجرا نخواهد کرد. معاون اجرایی رئیسجمهور در روز ۳۰ خرداد اعلام کرد که داراییهای ایران به صورت کامل و در طول زمان آزاد خواهند شد و این منابع میتواند برای توسعه زیرساختها و پروژههای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، رئیس کل بانک مرکزی، عبدالناصر همتی، در پی سفر هیأت ایرانی به سوئیس، در پیامی ویدئویی بر امیدواری به نتیجه مثبت مذاکرات تاکید کرد و افزود که این منابع، متعلق به بانک مرکزی است و تعیین نحوه مصرف آن بر عهده این نهاد است. همتی همچنین اشاره کرد که این منابع به تدریج و بر اساس برنامهریزیها آزاد خواهند شد و در کنار این مبلغ، صادرات نفت و غیرنفتی نیز افزایش خواهد یافت تا در آینده شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد. در تازهترین خبر، وزیر اقتصاد اعلام کرد که بانک مرکزی اقدامات لازم برای آزادسازی منابع ارزی بلوکهشده را آغاز کرده است. بر اساس اعلام بانک، داراییهای ایران در خارج از کشور، شامل حدود ۲۴ میلیارد دلار در کشورهایی چون ژاپن، هند، قطر و لوکزامبورگ، در حال آزادسازی هستند، که بخش عمده آن مربوط به درآمدهای نفتی و صادراتی است. رئیس بانک مرکزی در اظهارات اخیر خود، انتظار دارد که با این روند، درآمدهای ارزی کشور افزایش یافته و توانایی تأمین نیازهای ارزی بهتر شود. علاوه بر این، او به کاهش فشارهای تورمی و تأثیر مثبت بر قیمتها و واردات کالاها در نتیجه کاهش محدودیتها اشاره کرد. در جمع خبرنگاران، همتی بر برنامههای بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی، مهار تورم و تأمین ارز مورد نیاز صنایع تولیدی تأکید کرد و ابراز امیدواری نمود که با تثبیت اوضاع منطقه و منابع مالی، وضعیت اقتصادی کشور در آینده بهتر شود.