۰۲ تير ۱۴۰۵ - ۱۴:۳۵

شورای حل اختلاف در بهزیستی راه اندازی می‌شود

کد خبر: ۸۳۶۴۵۰

محسن مروی، معاون حقوقی مرکز امور حقوقی و بودجه سازمان بهزیستی کشور، در توضیح وضعیت املاک این سازمان اعلام کرد که بهزیستی دارای مساحتی معادل ۱۲ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۹۷۶ مترمربع در سراسر کشور است. او اشاره کرد که یکی از چالش‌های اساسی در این زمینه، نداشتن اسناد برای تعدادی از املاک بوده که اکنون راهکارهایی برای این موضوع در نظر گرفته شده است. مروی افزود که از سال گذشته، پروسه شناسایی و تعیین تکلیف املاک آغاز شده و در حال حاضر تمامی املاک مشخص شده‌اند. در این خصوص، ۸۸۹ مصوبه ایجاد شده و خوشبختانه اکنون هیچ ملکی بدون تعیین تکلیف باقی نمانده است. او امیدوار است که در سال جاری حداقل ۴۰۰ ملک به حالت قانونی و سنددار درآید و در یک بازه دو ساله، کلیه املاک فاقد سند به صفر برسد. او همچنین گفت که بیشترین املاک بدون سند در استان‌های کرمان، تهران و فارس قرار دارد، به طوری که کرمان با ۹۶ ملک، تهران با ۸۱ ملک و فارس با ۶۳ ملک در صدر هستند. برای این سه استان، کارگروه ویژه‌ای تشکیل شده تا این مسأله به طور جدی پیگیری شود. مروی در بخش دیگری از سخنانش به پروژه‌های قدیمی و چالش‌های حقوقی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با بنیاد مستضعفان تفاهم‌نامه‌ای برای ۲۹ ملک امضا شده و میزان برآورد برای این پروژه‌ها بیش از ۵۰ همت است. یکی از این موارد بیمارستان شهید بهشتی در همدان است که در صورت اجرایی شدن، ارزش افزوده زیادی برای سازمان بهزیستی به همراه خواهد داشت. او همچنین از مذاکرات انجام شده برای حل دعاوی حقوقی این سازمان خبر داد. در سال گذشته، یک‌هزار و ۷۴۲ دعوا علیه سازمان مطرح شده که در ۹۷ درصد موارد، به نفع سازمان یا عدم پذیرش شکایت‌ها ختم شده است. بخش عمده‌ای از این دعاوی به موضوعات مرتبط با حقوق معلولان مربوط می‌شود. مروی در ادامه خواستار تأسیس شورای حل اختلاف برای مددجویان شد و گفت که این شورا تا پایان ماه جاری راه‌اندازی خواهد شد. همچنین، تفاهم‌نامه‌ای برای معاضدت قضایی مددجویان تهیه شده که سالانه حدود ۲۵۰۰ نفر از آن بهره‌مند خواهند شد تا امور حقوقی و دعاوی‌شان در محاکم پیگیری شود.

آخرین اخبار