۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
یک مسئول شرکت مدیریت منابع آب:

70درصد کمبود بارش داریم

مدیرکل دفتر بهره برداری از تأسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با وجود بارش های مناسب هفته جاری در بخش های زیادی از کشور، همچنان با 70 درصد کمبود بارش نسبت به وضعیت نرمال رو به رو هستیم.
70درصد کمبود بارش داریم
کد خبر: ۱۹۹۴۸۷
به گزارش ایران اکونومیست، رضا دهکردی  مدیرکل دفتر بهره برداری از تأسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: در خوزستان کمبود بارش ها درحد 85 درصد است که نشان می دهد باید سال آینده تمام تمهیدات برای مقابله با خشکسالی فراگیر و تامین آب برای محصولات بهاره و تابستانه در استان و محدودیت شدید کشت اعمال شود.
وی بیشترین نگرانی خود در این ارتباط را تامین آب برای کشت پائیزه سال زارعی 98-97در کشور بویژه خوزستان بیان کرد و افزود: در پائیز سال آینده به طور قطع تمام مخازن سدهای کشور در وضعیت بسیار بحرانی خواهد بود و درصورت عدم بارش های موثر و فراگیر پائیزی در کشور، به هیچ وجه توان تامین آب کشاورزی برای محصولات پائیزی را نخواهیم داشت.
مدیرکل دفتر بهره برداری از تاسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران به خشکسالی در کشور که حداقل در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده اشاره کرد و افزود: حتی در صورت بارش مناسب در باقیمانده فصل تابستان و بهار ، بازهم کمبود بارش پائیزی در سال زراعی 97-96 جبران نخواهد شد.
دهکردی ضرورت تغییر الگوی کشت و پرهیز از کشت های پرمصرف همچون شالی کاری در خوزستان را باهدف مدیریت آب مورد تاکید قرار داد و افزود: برنج کاری در خوزستان باید ممنوع و کشت تابستانه ذرت محدود شود.
وی اولویت نخست مدیریت منابع آب ایران را در شرایط خشکسالی، تامین آب آشامیدنی عنوان کرد و افزود: مصارف کشاورزی و صنعتی در اولویت های بعدی قرار می گیرد.
دهکردی ابراز امیدواری کرد با مشارکت جدی مردم و کشاورزان صرفه جویی و مدیریت مصرف آب بتوانیم از تابستان سال آینده عبور کنیم.
بنا به این گزارش ظهور پدیده خشکسالی در سال زراعی جاری نگرانی ها و دغدغه های زیادی برای کشاورزان استان خوزستان به خصوص دیم کاران به وجود آورده است.
آخرین اخبار